CADANGAN Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri
Pelajaran dan Timbalan Perdana Menteri supaya Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) mengukuhkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
ada kewajarannya.
Dan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam majlis
perdebatan bahasa Melayu di peringkat antarabangsa supaya bahasa Melayu
diangkat sebagai bahasa antarabangsa adalah suatu tekad politik yang
betul.
Sejak UKM ditubuhkan pada 1970, bahasa Melayu menjadi bahasa utama
sebagai bahasa ilmu dan bahasa pengucapan. Secara empiris bahasa Melayu
diajar tidak saja dalam bidang ilmu kemanusiaan tetapi diajar dalam
bidang sains, perubatan, kejuruteraan dan sebagainya.
Hasilnya ribuan mahasiswa dikeluarkan di kalangan semua bangsa dan
memiliki keupayaan menggunakan bahasa Melayu dengan betul dan melakukan
kajian ilmiah yang sifatnya menyumbang kepada khazanah ilmu dalam bahasa
Melayu.
Ia adalah suatu kewajaran bagi sebuah bangsa yang merdeka supaya
memartabatkan bahasa ibundanya dan bersikap terbuka untuk memperkasa
bahasa antarabangsa iaitu bahasa Inggeris dan bahasa tamadun iaitu
bahasa Arab untuk keperluan ilmu dan binaan peradaban.
Mitos yang mengatakan bahasa Inggeris itu mempunyai kaitan dengan
kemajuan dan kemodenan adalah meleset kerana banyak negara di Eropah dan
Asia maju dengan memartabat bahasa ibunda mereka. Perancis, Jerman,
Sweden maju kerana memartabatkan bahasa ibunda. Cina, Jepun dan Korea
juga sedang maju menggunakan bahasa ibunda mereka.
Ilmuwan Islam terdahulu terkenal dengan penguasaan berbagai-bagai
bahasa. Menguasai bahasa bermakna menguasai ilmu dari pelbagai sumber.
Tetapi ilmuwan Islam menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa utama kerana
bahasa Arab adalah bahasa al-Quran dan bahasa tafsir.
Darinya ilmu berkembang dan orang-orang Eropah mempelajari ilmu-ilmu
Islam dengan menterjemahkan ke bahasa ibunda mereka sama ada Latin,
Hebrew atau pun Ibrani. Dari situ mereka maju dan membangun dan akhirnya
menjadi kuasa penakluk.
Suatu hal yang menarik bagi bangsa Jepun, Cina dan Korea ialah
menghantar pelajar-pelajar mereka ke barat seperti Amerika, Perancis,
Jerman, United Kingdom menguasai ilmu pengetahuan dengan menggunakan
bahasa negara di mana mereka belajar. Apabila kembali ke negara
masing-masing berlaku proses Penjepunan, Pencinaan dan Pengkoreaan
dengan menjadikan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar
dalam sistem pendidikan masing-masing tanpa menolak kepentingan bahasa
Inggeris atau bahasa asing untuk dipelajari.
Negara-negara ini mempunyai jatidiri yang tinggi di samping tidak
menolak manfaat berbanding dari tamadun lain. Malaysia juga memerlukan
perancangan dasar dan pelaksana dasar bahasa Melayu yang seharusnya
mempunyai tekad ilmu yang tinggi dan azam politik yang hebat supaya rasa
kebanggaan terhadap memartabatkan bahasa Melayu tetap menjadi tradisi
unggul.
UKM juga harus teguh dengan tekad untuk memartabatkan bahasa Melayu
dan jangan merasa rendah diri sehingga bahasa pengantar ingin ditukar ke
bahasa Inggeris. Pusat Bahasa di universiti harus menyediakan program
yang berkesan agar mahasiswa boleh menguasai bahasa lain supaya mereka
boleh mempelajari dan menguasai berbagai bahasa. Dalam tradisi Islam
tiada apa yang dikatakan linguistic chauvinism atau taksub bahasa
walaupun bahasa Arab dijadikan keutamaan.
Apa yang dinyatakan oleh Muhyiddin itu ada kaitannya dengan dasar
Kementerian Pelajaran menukar PPSMI dengan dasar Memartabat Bahasa
Melayu dan Memperkasa bahasa Inggeris (MBMMBI) sebagai suatu strategi
bijaksana untuk membolehkan pelajar kita menguasai dua bahasa dengan
baik.
Tangkas menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda membolehkan
para murid mempelajari ilmu dan jangka panjangnya memperkaya khazanah
bahasa ini. Dalam masa sama pelajar dapat menguasai bahasa Inggeris
dengan baik kerana bahan rujukan di Internet dan perpustakaan banyak
dalam bahasa tersebut.
Apabila pelajar-pelajar ini tamat di peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia atau Matrikulasi atau Sijil Tinggi Persekolahan atau Agama,
memudahkan mereka belajar di luar negara. Bagi pelajar yang belajar di
dalam negara penguasaan bahasa Melayu dan Inggeris yang baik membolehkan
mereka melanjutkan pelajaran dengan keyakinan tinggi. Dan apabila
mereka dihantar untuk menuntut ilmu-ilmu kepakaran dan tahap yang lebih
tinggi, kesulitan menguasai bahasa tidak akan terjadi.
Pengalaman Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) dalam menubuhkan
Pusat Bahasa atau (CELPAD) menghasilkan pelajar-pelajar luar negara yang
tidak mahir menggunakan bahasa Inggeris di peringkat awalnya tetapi
kerana adanya guru berkualiti, kaedah pengajaran yang baik dan makmal
bahasa terkini, sebahagian besar pelajar antarabangsa boleh menguasai
bahasa Inggeris.
Bagi maksud menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa antarabangsa
CELPAD juga harus memperkasa penggunaan bahasa Melayu di kalangan
pelajar antarabangsa di samping bahasa-bahasa terkemuka dunia. Sekiranya
bahasa Melayu dipelajari oleh pelajar antarabangsa tempoh yang lama
mereka belajar di UIAM membolehkan mereka bercakap dalam bahasa Melayu
dan menjadikan bahasa itu sebagai bahasa yang boleh dikembangkan di
negara masing-masing apabila mereka kembali nanti.
Muhyiddin juga menyentuh tentang jurang pengajaran dan pembelajaran
Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Akibat tiada persiapan cukup
dari segi kualiti guru, corak kurikulum yang ada, metodologi
pengajaran-pembelajaran yang ada pertambahan waktu belajar bagi subjek
ini menyebabkan jurang pencapaian bandar dan luar Bandar semakin ketara.
Oleh itu, mendatangkan guru-guru bahasa Inggeris dari England atau
Amerika Syarikat untuk suatu tempoh waktu umpamanya dapat mengatasi
kekosongan yang ada dan latihan keguruan yang lebih berkesan di kalangan
guru-guru muda dalam bahasa Melayu dan Inggeris jangka panjangnya dapat
mengisi kelompangan ini.
Dalam masa sama pelajar yang terbaik di Malaysia harus dihantar ke
negara-negara yang mempunyai prasarana pendidikan bahasa Inggeris yang
baik supaya kualiti keguruan yang dilalui boleh membantu memperkasa
aplikasi bahasa Inggeris dalam pengucapan, tulisan dan komunikasi.
Oleh itu, saranan Timbalan Perdana Menteri terhadap pengukuhan bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu dan kajian ilmiah tidak saja menjadi fokus
UKM tetapi juga harus menjadi tekad dan azam Universiti Malaya,
Universiti Putera Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia dan
universiti-universiti lain. Kalau pada masa lalu Universiti Malaya
umpamanya adalah universiti yang perkasa menggunakan bahasa Melayu tidak
ada sebab kini dan masa depan Bahasa Melayu akan menempuh zaman
keterpinggiran.
Isu ranking atau penarafan yang menjadi barometer universiti tidak
harus menjadikan kita histeria. Peningkatan penarafan adalah sesuatu
yang wajar di samping menginsafi bahawa rule of the game ditentukan oleh
mereka dengan kriteria mereka.
Sebuah universiti yang baik pada hemat penulis menekankan tiga asas
penting iaitu kualiti pengajaran dan pembelajaran yang baik, membentuk
watak pelajar yang mengalami proses transformatif dan usaha kaji selidik
yang bermutu. Akibat fokus yang tinggi terhadap kaji-selidik
menyebabkan tumpuan membentuk watak pelajar holistik menjadi kurang
diperhatikan.
Seperti juga al-Quran memberikan fokus kepada pembangunan rijal atau
manusia sebagai asas yang paling utama menggerakkan perubahan. Kalau
para pelajar tidak dibangunkan secara holistik bagi memenuhi keperluan
pembangunan yang berimbang, keutamaan dalam pendidikan hanya bersifat
mekanistik tetapi tidak diperkukuhkan dengan asas-asas nilai dan etika
yang baik.
Oleh itu, seruan Muhyiddin mempunyai merit yang jelas iaitu tanpa
universiti memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa
kaji selidik ia tidak akan selari dengan dasar MBMMBI yang menjadi dasar
kementerian bermula 2012 ini.
Dasar ini harus dengan bijaksana memberi petanda kepada kepimpinan
universiti kerana bahasa Melayu akan hanya mampu menjadi bahasa ilmu dan
bahasa antarabangsa kalau kepimpinan universiti yakin usaha memartabat
bahasa Melayu dan memperkasa bahasa Inggeris harus berjalan serentak
supaya yang dikejar dapat dan yang dikendung tidak berciciran.
No comments:
Post a Comment